Dit wordt echt lachwekkend.Mijn reactie zou overtrokken zijn. Michael lees mijn post van 19-02 nog eens. Ik heb helemaal niets tegen mensen die iets extra's willen doen, in tegendeel.Ik hoop alleen dat het iets nuttigs is wat ze extra doen.Als er wekelijks vanaf de boot in Mandalay een groep knuffel,snoep en ballonnen uitdelende groep toeristen Bagan binnenkomt ,die ook nog geld geven voor foto's aan kinderen die beschilderd zijn door hun ouders, dan denk ik dat dat een negatief effect op de gemeenschap daar heeft. Ik heb het hier dus over een stuk van Birma waar de meeste toeristen komen en waar je de gevolgen van dergelijke zaken goed ziet.Als je er echt een tijdje zit, zie dit vaak genoeg gebeuren.
Je opvatting over gidsen is mij bekend, je verwijt mij dat ik iedereen over een kam scheer,ik vind dit ook een sterk staaltje.Ook ik heb vrienden en kennissen in Myanmar die me uitnodigen voor het meemaken van allerlei hoogtepunten in hun dagelijks leven, huwelijk, sin-pyu ,begrafenis geboortes etc. Ja, ik laat me regelmatig als toerist pamperen door een gids. Ik verkeer niet in de positie om ongepamperd met mijn eigen locale boy of ander huishoudelijk personeel zo'n trip te maken. Ik heb wel veel expats over hun boys en personeel gehoord en hun verhalen lijken ook erg op jouw gids-verhaal. Gelukkig is die van jou anders.
De koers van de Kyat heeft overigens de laatste 2 weken inderdaad erg geschommeld na geruchten dat de nieuwe regering de salarissen van ambtenaren drastisch zou verhogen, ook was er sprake van het uitbrengen van een 10000 Kyat biljet.Veel Birmezen dachten dat nieuw geld alleen maar bijgedrukt zou worden en kozen weer voor een vlucht in de dollar. De koers heeft tussen de 830 en 935 gehangen.Het dagje wachten wat de gids voorstelde of een eventueel lager bedrag dan de 500 van het Duitse echtpaar wisselen zou nog niet zo dom geweest kunnen zijn.Overigens als je zelf al 850 gehoord hebt dan ben je wel heel naief als je met 810 accoord gaat.