Knuffels,ballonnen,balpennen etc.

• anna

“Het wordt hier in Bagan steeds irritanter en ook steeds commercieler en zelfs op de markt willen ze geld hebben voor een foto”.

Ziehier een citaat van mjn man die vandaag weer in Bagan is, na een bezoek aan de Chin State. Voor hem hoeft Bagan op deze manier niet meer !

• piet

ik vraag me af waarom iedere tourist rond loopt met een foto camera in myanmar

waarom zonodig van alles en nog wat een kiekje maken het lijkt wel een dierentuin

werkelijk wat een zielige vertoning, lees wat anna hier schrijft.

JE ik zag je vele foto's ik hoop wel dat jij je realiseert dat ook jij hiervoor mede verantwoordelijk bent.

• JE

Gedeeltelijk voel ik het ook wel zo,ik ben me er echt wel bewust van dat toerisme nadelige kanten heeft.De human zoo is er een van. Ik moet er echter bij aantekenen dat veel van de foto's ook gemaakt zijn met instemming van locale bevolking om hun organisatie c.q. situatie meer bekendheid te geven (RDS , Nargis). Voor portretten is altijd toestemming gevraagd.Vaak drongen mensen zich zelfs op om hun foto te laten nemen,veel Birma bezoekers hebben deze ervaring ook. Ook voor veel festiviteiten geldt dat ik juist werd gestimuleerd om foto's te nemen.Dat neemt niet weg dat er op veel plekken al een camera-fee was ingesteld door de autoriteiten, daar betaalde ik dus voor het maken van foto's. Het betreft hier merendeels de publieke ruimte (Shwe-Dagon ,Shwe Zigon etc.)Met het toenemen van toerisme als ook de toename van het ongevraagd geportretteerd worden is het begrijpelijk dat iedereen een graantje wil meepikken door geld te vragen om te poseren met cheroot, tanaka op gezicht etc. Het is alleen jammer dat doordat de mensen in armoede leven, de zaak steeds verder moet escaleren. Veel bezoekers van Birma voelen zich na hun bezoek meer betrokken bij het land, als dat zich uit in steun aan de betere projecten in het land,kan dat mogelijk armoede wat terugdringen.Verhoudingen zouden dan mogelijk ook meer kunnen normaliseren.

• piet

beste JE dank je wel dat je toestemming hebt gevraagt met het maken van jou foto's

mijn burmese vriendin verteld mij altijd, buitenlanders zijn onze gasten we tonen vriendelijkheid en respect dit is onze cultuur.

op vele plaatsen die ik bezocht kreeg ik een cadeau met de woorden dank je wel dat je bent gekomen naar ons land.

ik vind dat het bij vele touristen nog ontbreekt aan respect en zeker bij diegene die rond lopen met een foto camera.

• jacobus41

Wat een paar woorden al niet los kunnen maken. Het enige dat ik nog hierover kwijt wil, is dat de meeste mensen op dit forum heus wel weten, hoe zij met deze zaken om moeten gaan. Ter illustratie nog dit : In 1945 deelden de Amerikaanse soldaten kauwgum en chocolade uit. Dit was voor ons kinderen een geweldig feest, zeker na de schaarste van de oorlog. Wij hebben ons toen ook verder hier niets bij afgevraagd.

mvg

Jac

• Michael

Chapeau Jacobus. Dat ik daar zelf niet opgekomen ben! Vergeet de sigaretten niet :)