Mee eens jacobus: Tevens ben ik er ook van overtuigd, dat de meeste van onze Burma reizigers weten hoe zij hier mee om moeten gaan. Iedereen doet dingen op zijn of haar manier in de hoop er goed mee te doen. Ik vind het pedant dat er mensen zijn die de wet proberen voor te schrijven en bepalen wat wel en wat niet moet. Adviseren is wat anders. In Azie laat men de mensen met rust, iedereen doet maar wat hem of haar goed dunkt. Dat is ook mijn standpunt. Vaak ben ik het niet eens met die manier waarop, maar het zij zo. Laat ze maar. Ze bedoelen het meestal toch goed! Wie is JE of wie dan ook om dat te beoordelen?
Bij mij blijft hangen dat de overlast van bedelaars wel het meeste steekt bij JE. Dat lees ik tussen de regels door heel duidelijk en niet 1 keer. De schuld een beetje doorschuiven op mensen die het in zijn ogen verkeerd aanpakken is onzin en heeft ook geen nut. Hij kaart iets aan waar hij niets maar dan ook niets aan veranderen kan. Ik zou me de moeite besparen. Bedelen hoort bij Azie, is hier normaal en echt je went er wel aan. Wat je wel of juist niet geeft maak je zelf uit.
Aziaten zijn doorgaans nogal materialistisch en hebberig, ook zonder snoep en balpoints e.d. Ik denk niet dat ze door het geven van die spullen crimeeltjes worden die kinderen. Dat zit er in of niet en dat ligt ook aan de opvoeding van de ouders. JE 's ideeen zullen ook wel goed bedoeld zijn, maar dan wel vanuit zijn optiek en dat is niet noodzakelijkerwijs de optiek van iedereen. Ik trek er niets van aan. Bekijk dat soort dingen als je er mee geconfronteerd wordt en beslist dan wat je wel of niet doet.
Waar ik me aan erger zijn toeristen zoals ik onlangs bij de Mahamunni Image in Mandalay zag die gekleed in korte broek het beeld van dichtbij willen bekijken en verbaasd zijn dat dat niet toegestaan wordt en er zich dan ook nog luidruchtig druk over maken. Dat vind ik heel wat erger en ergerlijker dan die om snoep, geld etc. bedelen kinderen! Dat is off topic maar wel een echte terechte ergernis! Dat van dat snoep etc. is dat echt niet. Dat noem ik gezeur om niets!
Zeker die kinderen schieten er niets mee op als je ze snoep of dat soort spullen geeft, maar de vraag is dan moet het per se altijd nuttig zijn, moeten ze er wat voor later aan hebben? Begin dan beter een hulporganisatie …