Knuffels,ballonnen,balpennen etc.

• Michael

Mee eens jacobus: Tevens ben ik er ook van overtuigd, dat de meeste van onze Burma reizigers weten hoe zij hier mee om moeten gaan. Iedereen doet dingen op zijn of haar manier in de hoop er goed mee te doen. Ik vind het pedant dat er mensen zijn die de wet proberen voor te schrijven en bepalen wat wel en wat niet moet. Adviseren is wat anders. In Azie laat men de mensen met rust, iedereen doet maar wat hem of haar goed dunkt. Dat is ook mijn standpunt. Vaak ben ik het niet eens met die manier waarop, maar het zij zo. Laat ze maar. Ze bedoelen het meestal toch goed! Wie is JE of wie dan ook om dat te beoordelen?

Bij mij blijft hangen dat de overlast van bedelaars wel het meeste steekt bij JE. Dat lees ik tussen de regels door heel duidelijk en niet 1 keer. De schuld een beetje doorschuiven op mensen die het in zijn ogen verkeerd aanpakken is onzin en heeft ook geen nut. Hij kaart iets aan waar hij niets maar dan ook niets aan veranderen kan. Ik zou me de moeite besparen. Bedelen hoort bij Azie, is hier normaal en echt je went er wel aan. Wat je wel of juist niet geeft maak je zelf uit.

Aziaten zijn doorgaans nogal materialistisch en hebberig, ook zonder snoep en balpoints e.d. Ik denk niet dat ze door het geven van die spullen crimeeltjes worden die kinderen. Dat zit er in of niet en dat ligt ook aan de opvoeding van de ouders. JE 's ideeen zullen ook wel goed bedoeld zijn, maar dan wel vanuit zijn optiek en dat is niet noodzakelijkerwijs de optiek van iedereen. Ik trek er niets van aan. Bekijk dat soort dingen als je er mee geconfronteerd wordt en beslist dan wat je wel of niet doet.

Waar ik me aan erger zijn toeristen zoals ik onlangs bij de Mahamunni Image in Mandalay zag die gekleed in korte broek het beeld van dichtbij willen bekijken en verbaasd zijn dat dat niet toegestaan wordt en er zich dan ook nog luidruchtig druk over maken. Dat vind ik heel wat erger en ergerlijker dan die om snoep, geld etc. bedelen kinderen! Dat is off topic maar wel een echte terechte ergernis! Dat van dat snoep etc. is dat echt niet. Dat noem ik gezeur om niets!

Zeker die kinderen schieten er niets mee op als je ze snoep of dat soort spullen geeft, maar de vraag is dan moet het per se altijd nuttig zijn, moeten ze er wat voor later aan hebben? Begin dan beter een hulporganisatie …

• anna

die hulporganisaties zijn er al, als je een beetje rondkijkt! Ook hulporganisaties waar niet (bijna) alles aan de strijkstok blijft hangen !

• jacobus41

Beste JE,

Ik verbleef in het toenmalige Nederlands Nieuw Guinea, waar ik in 2006 voor het laatst ben geweest. Het is daar, buiten de discriminatie van de Papoeas, weinig aan de hand. Het voormalige Australisch Papoea New Guinea is inderdaad zeer onveilig. Een reis naar het nu Indonesisch deel kan ik ieder aanbevelen.

Jac

• jacobus41

Beste Anna,

Ik zal hier tijdens mijn reis ook naar uit kijken.

Jac

• JE

Kinderen op de toeristenspots kunnen je zeer hardnekkig achtervolgen.Daarbij proberen ze je b.v. een kralenkettinkje aan te smeren laten we zeggen 3 voor een dollar.Je kunt het kettinkje kopen, wat door veel toeristen gedaan wordt,om van het gezeur af te zijn, maar daarmee maak je de cirkel rond. Kinderen begrijpen als ze lang genoeg door gaan dat er toch wel verkocht wordt, voor de ouders zijn de verkopen een welkome aanvulling op het inkomen en ze sturen hun kinderen niet naar school maar achter de toeristen aan. Opleiding wordt nihil en op latere leeftijd valt er niet veel meer voor ze te doen dan boy of huishoudster te worden voor een laag tarief.Jouw belang in deze is mij wel duidelijk.Stel je voor dat je neo-koloniale leventje in gevaar komt en mensen plotseling meer opleiding hebben en keuzes zouden kunnen maken.Dat lees ik bij jou overduidelijk tussen de regels door.Dat dit nu eenmaal Azië is en dat we dat moeten accepteren is het grootste onzin argument wat ik me kan voorstellen.Als dat zo zou zijn lagen Chinezen nog steeds aan de opiumpijp en hadden de vrouwen er nog steeds ingebonden voeten. Ook toeristen die makkelijk geld uitdelen voor foto's of allerlei cadeautjes uitdelen dragen bij aan veranderingen binnen een gemeenschap die niet altijd door die gemeenschap gewenst is. Te denken valt aan het strandleven in Thailand.

• Michael

Wat ben je toch een nare vervelende drammerige zeurkous JE. Nu je je gelijk niet volmondig van mij krijgt - en met reden niet! - gooi je het over deze boeg. Ik zou gebaat zijn bij deze kansloze niet opgeleide mensen, ik zou mijn voordeel er als neo-koloniaal mee doen. Dat is ronduit beledigend en zelfs smadelijk wat je suggereert en heel ver bezijden de waarheid. Een waarheid die je niet kent. Je suggeeert en insinueert maar wat. Als je denkt dat je daarmee je gelijk krijgt dan heb je het mis. Je bevestigt op deze vlegelachtige manier alleen maar de broosheid van je argumenten!

Als er hier in Thailand mensen zijn die aan uitbuiting doen en die zuilk gedrag te verwijten is dan zijn het Thai zelf! De meeste buitenlanders die ik ken en er personeel op nahouden zijn heel goed voor hun mensen. Natuurlijk zijn er ongunstige uitzonderingen. Mijn boy is jarenlang naar school gegaan op mijn kosten juist om het gebrek aan opleiding aan te vullen. Dat ging in zijn geval om Engelse taal (ook handig voor de communicatie en nooit weg), computer kennis (heeft hij hier thuis niet nodig maar later wellicht wel), Thais (lezen en schrijven kon nog wel wat verbeterd worden) etc. etc. etc. Naast een inkomen dat bijna het dubbele is van wat Thai betalen heeft hij geen hok om te slapen (dat hok de zgn. maids room is er hier wel, maar dat gebruik ik als opslag voor rommel en niet om mensen op te huisvesten) maar een mooie ruime kamer met alles er op en er aan (TV, internet, airco, badkamer, etc.). Een goede Nederlandse vriend van me die ook recent via ons een Birmese jongen als boy in dienst genomen heeft handelt precies eender. Die schaamteloze manier van aanpak die jij suggereert, insinueert kennen wij niet en willen wij ook niet. Als mijn Birmese (vnl. Shan) vrienden zouden horen dat jij zo over o.a. mij praat dan zou ik er maar voor zorgen dat je ze niet tegenkwam en ver uit hun buurt bleef, want dat zou zacht uitgedrukt geen prettige kennismaking worden! Je lijkt wel niet goed bij je hoofd. Get a life man!

De Thaise stranden daar kan ik niet over oordelen. Ik ben er nl. nog nooit geweest en wat ik er van gehoord heb weet ik welhaast zeker dat het niets voor me is!

• JE

En weer wordt een thread op de voor Michael zo karakteristieke wijze afgesloten. Een ieder die wat langer op dit forum bekend is, kent deze wijze van argumenteren wel. Voor mij wordt je steeds belachelijker Michael. Hoe het mogelijk is dat je kunt denken een gefundeerd oordeel te hebben over de mogelijk negatieve invloeden van toerisme en de wijze waarop dat gebeurt, als je nog nooit een Thais strand hebt bezocht, is mij een raadsel.Ter meerdere informatie : Op de stranden vind je veel toeristen, ze worden ook wel farangs genoemd. Het zijn de mensen waar kinderen van 3-4 jaar om 1 uur 's nachts nog proberen een kauwgumpje of iets dergelijks aan te verkopen. Ter geruststelling : nu houd ik echt op met je.

• Michael

Nou ik hou niet op meneer zeik maar door. Dat ik nog nooit op een Thais strand ben geweest heeft een heel heldere reden die ik al gaf. Dat wat ik er van gehoord heb staat me niet aan. Zo ben ik ook nog nooit in Pattaya geweest. Om precies dezelfde reden. Als er iemand is die zich hier belachelijk maakt ben jij het wel JE. Ik zou me geen idee kunnen vormen van eventuele negative invloeden van het toerisme als ik nog nooit op een Thais strand geweest ben. Wat zeur je nou? Wordt er daar college in gegeven? Ik zie genoeg van dat soort zaken hier in Chiang Mai in de Night Bazaar. Kleuters en peuters die met bloemen zeulen tot 's avonds laat. Wat er op de stranden op dit gebied gebeurt geloof ik wel. Ik hoef het echt niet te zien. Het boeit me ook niet. Het strand niet en dat gedoe ook niet.

Ga eens een paar jaar in Azie wonen dan krijg je ooit misschien een wat afgewogener beeld van de culturele achtergronden en het denken van de Aziaat. Nu raskal je maar wat. Pedante pedagogische prietpraat noem ik het.

• Anneke

Een ieder die dit forum al wat langer volgt, weet allang dat jullie elkaar niet liggen

Ik word er een beetje moe van dat jullie het regelmatig nodig vinden om elkaar af te katten via dit forum.

Je kunt het best oneens zijn met elkaar maar jullie worden steeds te persoonlijk en daar zit volgens mij niemand hier op te wachten. Dit voegt niks toe aan de discussie, integendeel zelfs.

Jammer, want helemaal niemand schiet hier iets mee op.

• Johan

Ach mensen die Michael weet alles beter laat toch lullen

Johan

ChiangMai