Dus toch het onmgestood willen genieten alsof je niet in Azie bent. Let wel vragen om dingen is hier doodnormaal, ongeneerd vragen om dingen ook. Bedelen is daar een vorm van. Vroeger kenden wij dat ook. In de middeleeuwen werden de straten in de stad bedelaarvrij gemaakt als een vorst zijn plechtige intocht maakte. In Nederland nog niet zo lang geleden stuurden we ze naar Veenhuizen.
Door al onze sociale voorzieningen is dat bedelen zo goed als verdwenen. Die voorzieningen zijn er in Azie niet. Ik denk dat het vooralsnog niet weg te denken is en natuurlijk op plaatsen waar veel toeristen komen is de kans om iets te vangen het grootst.
Dat men dan vaak nutteloze dingen geeft ligt voor de hand. Geen mens loopt met een pak rijst of een fles palmolie op zak … Het hoort bij Azie en je moet het accepteren. Zet het af tegen de vele dingen die je wel mooi en prettig vind dan valt het allemaal reuze mee.
Nee, het feit dat er mensen zijn die allerlei onbenullige dingen geven is niet de oorzaak van het bedelen. Dat bedelen bestaat al eeuwen de komst van de toerist stimuleert het alleen maar, meer niet. Ze zien hun kans schoon. Ze hebben bij de argeloze toerist meer kans dan bij de Aziaat die van de hoed en de rand weet en er niet zo gauw intrapt. Dat kun je de mensen niet kwalijk nemen, de vragers niet en de gevers ook niet!
Als je een bedelaarsvrij Azie wilt - voorals nog een utopie - dan moet er hier eerst werk en voldoende inkomen komen voor iedereen. Dat zit er voorlopig niet in, ook niet in het betrekkelijk rijke Thailand, laat staan in landen als Birma, Laos, Cambodja, e.d.
Ik zie het al lang niet meer, let er ook niet echt op en stoor me er zeker niet meer aan! Ik ben het gewend geraakt, ook hier in Thailand! Het hoort er bij of je het nu leuk vindt of niet! Take it or leave it!