Knuffels,ballonnen,balpennen etc.

• JE

Nou nee Michael, het is meer van hoe kunnen we naar de grote bezienswaardigheden gaan zonder dat we de kinderen daar maken tot vervelende jengelende achtervolgers.Over het algemeen vind ik de omgang met kinderen in Aziatische landen erg leuk. Alleen op genoemde plekken doen ze me denken aan om snoep jengelende kinderen die hun ouders het bloed onder de nagels vandaan halen in een willekeurige AH in Nederland. Ik denk dat het toeristisch uitdeelgedrag daar debet aan is.

• JE

Gedurende de gehele discussie valt het me trouwens op Michael dat je niet echt antwoord op de vraag geeft of we met het uitdelen van deze cadeautjes niet tot ongewenst gedrag aanzetten (het hinderlijk volgen en om cadeautjes bedelen, wat iets heel anders is dan om eten vragen omdat je honger hebt) of aanzet tot een ongewenste leefsituatie (niet naar school gaan om zich te laten fotograferen). Ik geloof dat het steunen van bepaalde kleinschalige projecten meer kans van slagen heeft om er voor te zorgen dat minder kinderen om eten hoeven te bedelen, dan wanneer er een ballon wordt uitgedeeld en de bus mag worden nagekeken.

• Michael

Dus toch het onmgestood willen genieten alsof je niet in Azie bent. Let wel vragen om dingen is hier doodnormaal, ongeneerd vragen om dingen ook. Bedelen is daar een vorm van. Vroeger kenden wij dat ook. In de middeleeuwen werden de straten in de stad bedelaarvrij gemaakt als een vorst zijn plechtige intocht maakte. In Nederland nog niet zo lang geleden stuurden we ze naar Veenhuizen.

Door al onze sociale voorzieningen is dat bedelen zo goed als verdwenen. Die voorzieningen zijn er in Azie niet. Ik denk dat het vooralsnog niet weg te denken is en natuurlijk op plaatsen waar veel toeristen komen is de kans om iets te vangen het grootst.

Dat men dan vaak nutteloze dingen geeft ligt voor de hand. Geen mens loopt met een pak rijst of een fles palmolie op zak … Het hoort bij Azie en je moet het accepteren. Zet het af tegen de vele dingen die je wel mooi en prettig vind dan valt het allemaal reuze mee.

Nee, het feit dat er mensen zijn die allerlei onbenullige dingen geven is niet de oorzaak van het bedelen. Dat bedelen bestaat al eeuwen de komst van de toerist stimuleert het alleen maar, meer niet. Ze zien hun kans schoon. Ze hebben bij de argeloze toerist meer kans dan bij de Aziaat die van de hoed en de rand weet en er niet zo gauw intrapt. Dat kun je de mensen niet kwalijk nemen, de vragers niet en de gevers ook niet!

Als je een bedelaarsvrij Azie wilt - voorals nog een utopie - dan moet er hier eerst werk en voldoende inkomen komen voor iedereen. Dat zit er voorlopig niet in, ook niet in het betrekkelijk rijke Thailand, laat staan in landen als Birma, Laos, Cambodja, e.d.

Ik zie het al lang niet meer, let er ook niet echt op en stoor me er zeker niet meer aan! Ik ben het gewend geraakt, ook hier in Thailand! Het hoort er bij of je het nu leuk vindt of niet! Take it or leave it!

• JE

Zucht,voor het laatst,

Ik heb het niet over bedelen als vorm van inkomen, ik snap echt wel dat er voor een leproos of blinde geen andere manier is om aan geld te komen. Ik heb er ook echt geen enkel bezwaar tegen deze mensen tegen te komen of er iets aan te geven.Begin nou niet over bedelsyndicaten ,daar gaat het hier ook niet om. Lees toch eens, ik heb het over creëren van ongewenst gedrag of leefsituatie. Normaal gesproken gedragen kinderen in Azië zich niet zoals ze op de toeristspots doen, daar gaat het over en over de vraag hoe dat nou komt. Ik denk dat toeristen daar met hun prullaria aan bijdragen.

• Michael

Toch kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat je een staaltje weggeeft van verwend toeristen gedrag. Vast niet zo bedoeld, maar bij mij komt het zo wel over.

• JE

Verwend ben je pas met een boy en ander huishoudelijk personeel continu in je nabijheid in een goedkoop tropisch land. Michael, ik ben klaar met je.

• Michael

Jaloers? Zo duur is dat allemaal niet met de lage huren hier! Heet dit niet afdwalen van het onderwerp? Geen gelijk krijgen dan maar over deze boeg? Je doet maar hoor!

Ik mag hopen dat je op je volgende reizen naar Birma echt belaagd wordt door om balpoints en snoep en niet te vergeten knuffels zeurende kinderscharen. Je verdiende loon door zo af te geven op die kleine toeristische ongemakken. Het is ook wat, dan ben je op vakantie en heb je nog een windbuks nodig om die kinderen - die door andere toeristen op je af gestuurd zijn en uiteraard altijd de schuld op anderen schuiven want zelf ben je beauty truth and goodness - van je af te houden. Het is me wat zeg!

• JE

Leren lezen Michael, een goedkoop tropisch land betekent dat het er niet duur is.Ik denk dat je wat te lang weg bent om Nederlands nog goed te begrijpen als ik je antwoorden tot nu toe zie .Zelf vind ik 3 maanden per jaar in Azië voldoende. Je straf of vloek zal ik lijdzaam en verder in stilte ondergaan. Je kunt de zaak nog erger voor me maken door alvast troep uit te gaan delen.Succes.

• jacobus41

Beste mensen,

Wat een conclusies er al worden getrokken over dit onderwerp en dat zonder eerst te informeren wat wij ermee van plan zijn. Ik heb in 1962 een jaar in Nieuw Guinea doorgebracht, mijn echtgenote heeft haar jeugd in Indonesie doorgebracht. Wij zijn verder betrokken geweest bij diverse kleinschalige projecten aldaar. Wij weten heus wel wat er zich daar afspeelt en wat wij wel of niet moeten doen. Bij onze reis door Burma hadden wij o.m. een plastic zak met leesbrillen. Ik weet zeker dat wij er in diverse dorpen mensen blij mee hebben gemaakt. Tevens ben ik er ook van overtuigd, dat de meeste van onze Burma reizigers weten hoe zij hier mee om moeten gaan.

Jac

• JE

Het is inderdaad jammer dat de discussie verzandt in een opsomming van persoonlijke ervaringen en belevenissen.Mijn bedoeling was ook niet om een soort beoordelingslijstje te maken in deze thread wat wel of niet kan. Als je mijn posts leest zul je zien dat ik er niet aan twijfel dat je ook een hoop nuttige zaken voor mensen kunt meenemen of doen.Waar het mij om gaat is dat er ook zaken gegeven worden die een gemeenschap behoorlijk kunnen ontwrichten. Snoep en geld b.v. zoals dat massaal wordt uitgedeeld op sommige toeristenspots in armere landen.Je maakt me niet wijs dat je dat nooit gezien hebt. Je ziet op termijn gedragsveranderingen(vooral bij kinderen) in negatieve zin wanneer dat wordt uitgedeeld. Je kunt zeggen dat dat ene snoepje geen kwaad kan, maar hetzelfde kan gezegd worden over die ene borrel die een aboriginal of indiaan anderhalf of twee eeuwen terug aangeboden kreeg. Ik misgun die kinderen hun snoepje echt niet, maar hoop alleen dat hun gemeenschap niet veranderd in iets wat ze zelf op termijn niet willen. Als je al zo lang in Nieuw Guinea bekend bent,zul je ook wel weten hoe het met de criminaliteit nu is en hoe dat er 50 jaar geleden voor stond.